Volume 23, Issue 1 ,2001

Unintentional traumatic brain injury in children: The lived experience
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Abstract

Brain injury is a major cause of injury death and long-term neurological impairment in children often requiring long-term support. Despite the significance and frequency of such injuries, very little is known about the circumstances of these injuries, the long-term outcomes and family support needs. In this pilot study of 10 families of children with traumatic brain injury, participants described a variety of factors which contributed to their child’s injury (inattentiveness, unfamiliarity, developmental level, lack of protective gear, invulnerability, peer pressure, environmental hazards and lack of supervision). As a result of their child’s injury, family members described fundamental shifts in how they view life and that the roles and responsibilities of family members changed drastically. Study families experienced sustained uncertainty and described the impact on family relationships.While social support was clearly a mediating factor, families described the need for ongoing support and services to help them adapt to new roles, cope with new challenges, and manage sequellae such as post-traumatic headaches, epilepsy, learning difficulties and behavioural problems. The study findings represent an initial attempt to develop knowledge upon which focussed injury prevention interventions can be developed. Furthermore, this information will assist in the determination of appropriate health, rehabilitative, and educational support services for children with brain injuries. Involving families in this way will enhance the implementation of practical and useful support services for families of children with brain injuries.

Le traumatisme intracrânien spontané chez les enfants: une expérience vécue

Résumé

Le traumatisme intracrânien chez les enfants est une cause majeure de décès ou d’incapacité neurologique de longue durée, nécessitant des traitements prolongés. En dépit de l’importance et de la fréquence de telles blessures, les circonstances et les effets à long terme entourant ces traumatismes chez les familles en besoin nous sont encore peu connus. Dans cette étude pilote de dix familles avec enfant souffrant de traumatisme intracrânien, les parents ont identifié tout un éventail de facteurs ayant causé le traumatisme chez l’enfant: le manque d’attention, l’inconnu, le niveau de maturité, l’absence d’équipement de sécurité, le sentiment d’invulnérabilité, l’influence de groupe, les dangers de l’environnement et le manque de supervision. Suivant l’accident, les familles ont décrit les changements fondamentaux dans leur vie quotidienne et la modification dramatique des rôles et responsabilités de chacun des membres au sein de la famille. Les familles participantes ont expliqué leur état d’incertitude et ont fait part des conséquences sur la dynamique familiale. Même en reconnaisant l’apport médiateur des services sociaux, les familles ont exprimé un besoin de support et de services prolongés afin de pouvoir s’adapter à leurs nouveaux rôles, relever les défis, gérer les séquelles telles que les maux de têtes post-traumatiques, l’épilepsie, les difficultés d’apprentissage et les problèmes de comportement. Les résultats de l’étude nous fournissent une base sur laquelle développer des connaissances spécifiques sur la prévention de ces traumatismes. De plus, cette base de renseignements nous guidera dans l’élaboration de soins appropriés pour la santé, la réhabilitation et la formation de ces enfants souffrant de traumatisme intracrânien. Avec la participation de ces familles, nous pourrons implanter plus rapidement un support social convenable et utile, s’adressant à leurs besoins particuliers.



Review article: Altered states of consciousness, theories of recovery, and assessment following a severe traumatic brain injury
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Abstract

The causes and consequences of severe traumatic brain injury are reviewed, including mechanical injury and neurochemical changes following focal and diffuse injuries. A discussion of terminology seeks to clarify current nomenclature and descriptions of behaviours during emergence from coma. Theories of recovery following severe brain injury are reviewed including diaschisis, plasticity and compensation, redundancy, environmental regulation, and excess disability. Several assessment tools that have been recommended for use with this population of individuals in an altered state of consciousness following coma are discussed and critiqued. They include the Glasgow Coma Scale, Ranchos Los Amigos Levels of Cognitive Functioning Assessment Scale, Western Neuro Sensory Stimulation Profile, Coma Near Coma Scale, Freeman Questionnaire, and the Sensory Modality Assessment Rehabilitation Technique.